Doelgroepen

Het is belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben welke doelgroepen we willen aanspreken en wat er leeft bij de doelgroep. Focus op het DNA, de identiteit en kernwaarden van de gemeente Ede helpt om dit concreet te maken. We willen graag weten wat er in de dorpen van de gemeente leeft en wat het lokale aanbod is. Hierdoor kunnen we gerichte en effectieve communicatie inzetten in onze campagnes via Bezoek Ede. 

De doelgroepen van Bezoek Ede zijn jonge gezinnen (met kinderen tot ongeveer 12 jaar) en stellen van circa 45+. De doelgroepen zijn geïnteresseerd in cultuur, natuur, militaire historie en food. 

Afhankelijk van de campagne richten wij ons op een landelijke doelgroep, of een regionale doelgroep (Ede +25 kilometer omtrek). 

Voor Made in Ede houden we drie verschillende doelgroepen aan:

  1. Studenten
  2. Ondernemers
  3. Mensen die zich hier willen vestigen 

Leefstijlvinder gemeente Ede

Met de Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd krijg je inzicht in de leefstijl van jouw doelgroep op het gebied van vakantie en vrije tijd. Om inzicht te krijgen in de bezoekers van acht provincies, is door bureau Market Response uitgebreid onderzoek verricht. Uit de analyses, zijn zeven ‘leefstijlen' naar voren gekomen. Deze laten zien waar mensen in hun vrije tijd of vakantie behoefte aan hebben. Ook laat het zien waar mensen wonen en wat onderlinge verschillen in interesse zijn. Ook voor de gemeente Ede is dit onderzoek verricht. Benieuwd naar de resultaten? 

Meer informatie
Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd
  • Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd

Toolkits op basis van de leefstijlen

ZKA Leisure, Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd en Bureau Buhrs hebben de toolkit Natuurbeleving ontwikkeld. Hierin vind je motivaties, wensen en interesses op het gebied van natuurbeleveing voor de verschillende leefstijlen.

Ook voor cultuur- en erfgoedbeleving is een toolkit ontwikkeld op basis van de leefstijlvinden. Bureau BUITEN, Bureau Buhr en Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd ontwikkelden deze toolkit, waarin antwoord wordt gegeven op onder andere welke cultuur- en erfgoedbeleving mensen zoeken in hun vrije tijd, of ze het liefst naar een museum, theatervoorstelling of kasteel gaan, of ze liever met hun gezin of alleen op stap gaan, en meer. 

Beide toolkits bestaan uit twee delen. Deel 1 bevat resultaten van de onderzoeken en deel 2 geeft praktisch stappenplannen om te bepalen wat je met de data kunt doen en voor welke doelgroepen je geschikt aanbod hebt of in de toekomst beter aan kunt laten sluiten.